Gebruikers worden geconfronteerd met steeds meer wachtwoorden. Waar ook steeds hogere eisen aan gesteld worden. En die regelmatig ververst moeten worden. Geen wonder dat wachtwoorden worden vergeten. Het aantal helpdesk vragen gaat in 25 tot 50% van de gevallen over een wachtwoord reset. Dat is een behoorlijke vervelende, onnodige en vooral ook dure belasting van de helpdesk.
Bij het vergeten of verlopen van hun wachtwoord kan de gebruiker, met behulp van de SMS Passcode Password Reset module, dit middels een SMS authenticatieroutine zelf op een veilige manier regelen. Dit ontlast de helpdesk en geeft veel gebruikersgemak. Ook buiten kantooruren. De werkwijze is eenvoudig, de implementatie is in korte tijd geregeld. En het verdient zichzelf snel terug. Een erg interessante oplossing die uitblinkt in gemak en efficiëntie.
De meeste wachtwoord reset opties gebruiken een eenvoudige een-factor vraag, zoals “wat is de naam van uw huisdier” of iets anders simpels. De SMS Passcode Password Reset module vraagt de gebruiker om zich te identificeren aan de hand van een one-time-password en/of een persoonlijke PIN code als onderdeel van de reset procedure.
De Password Reset Module in het kort
Drie dagen voordat een wachtwoord verloopt, ontvangt de gebruiker een SMS, met een link naar de Password Reset Portal. Via de browser kan hij eenvoudig zijn (AD) wachtwoord aanpassen. Hij ontvangt ook een SMS als het wachtwoord echt is verlopen. Ook als een gebruiker zijn wachtwoord 3 maal verkeerd intypt, zal een SMS met link worden gestuurd. Is een hacker aan het proberen om binnen te komen, dan ontvangt de gebruiker wiens account onder vuur ligt dus een SMS en kan systeembeheer waarschuwen.