Wat omhelst Nomadesk? Een korte beschrijving….
De Nomadesk oplossing maakt het mogelijk data veilig op te slaan, beschikbaar te maken op verschillende systemen en platformen, om op een gecontroleerde manier makkelijk bestanden veilig te kunnen delen (ook met niet Nomadesk gebruikers) en u kunt erg makkelijk grotere bestanden versturen zonder daarvoor externe partijen nodig te hebben.
Veilige opslag middels versleuteling
Na installatie en het aanmaken van een account is het mogelijk om binnen Nomadesk een “kluis” aan te maken. Deze verschijnt als schijfstation binnen de werkomgeving. Alles wat op deze “schijf” gezet wordt, is automatisch versleuteld. Meldt iemand zich na het opstarten van Windows niet aan bij de Nomadesk app dan is er ook geen schijf zichtbaar en is de data niet toegankelijk. Meldt men zich wel aan dan verschijnen de schijfstations en is de data normaal bereikbaar, ook als er geen online verbinding is met de server.
Synchroniseren
Tegelijkertijd wordt deze informatie op de achtergrond gesynchroniseerd met het Nomadesk datacentrum. Iedere wijziging wordt vrijwel meteen op de achtergrond gesynchroniseerd. Vanaf ongeveer 200/250 users is dit ook via een Private Cloud op te zetten. Belangrijk om te weten is dat Nomadesk van origine een Belgische firma is. In het kader van de afluisterpraktijken door externe overheden is dat een gerust gevoel. Zij zijn in het geheel niet verplicht mee te werken aan toegang door derden, zoals dat bij alle Amerikaanse bedrijven het geval is. De datacentra staan in Europa, in Frankfurt waar de strengste privacy wetgeving geldt. Alle communicatie met de server is versleuteld en alle data wordt versleuteld opgeslagen. Dat is vele malen veiliger dan bijv. een DropBox, Skydrive, WeTransfer, etc.
Back-up
De synchronisatie maakt dat er zo ook meteen een back-up is van alle bestanden. Gaat de harde schijf kapot, dan staat de info nog veilig op het Internet. Zelfs gewiste bestanden zijn nog maanden terug te halen. Mocht een systeem besmet zijn geraakt door een cryptolocker, dan is alle data eenvoudig terug te halen. U loopt geen enkel risico. Wordt een systeem gestolen of gaat de harde schijf kapot? Herstel gaat snel door op een nieuw systeem Nomadesk te zetten, aan te melden en alle data weer te laten synchroniseren.
Veilig mobiel werken
Deze synchronisatie maakt het mogelijk om de Nomadesk client te installeren op een smartphone, tablet, laptop, desktop, etc. Zodra de accountgegevens worden ingevuld, is de data toegankelijk. Op een Mac of PC wordt de data meteen met lokaal gesynchroniseerd. Tablets en smartphones krijgen toegang tot de gesynchroniseerde data in de Cloud omgeving (off line sync kan ook worden ingesteld). Er kan dus altijd en overal gewerkt worden. Ook offline! Zelfs vanaf een webpagina door in te loggen op de portal. Is een apparaat verdwenen/gestolen, dan kan eenvoudig opdracht worden gegeven om alle data van dat systeem te verwijderen middels TheftGuard.
Delen
Door te rechtsklikken op een map of een individueel bestand kan die data eenvoudig gedeeld worden met anderen. Met individuele personen of groepen. Dit hoeven geen Nomadesk gebruikers te zijn. Hebben ze geen Nomadesk, dan is de data via een web interface toegankelijk. Er kan ook worden aangegeven of er wachtwoordbeveiliging moet worden toegepast en of mensen mogen aanpassen of data kunnen bijvoegen. En u kunt bericht krijgen wanneer iets wordt geopend of bewerkt.
Verzenden van bestanden
Voor het verzenden van (grote) bestanden is een rechtsklik op een bestand of folder voldoende om deze te delen. De ontvanger ontvangt een mail met een link. Al of niet beveiligd met een wachtwoord, een verloopdatum, beperking van het aantal downloads. En er kan een bericht worden gestuurd wanneer de link wordt geopend. Dit geeft extra informatie en ontlast het emailsysteem wat niet gemaakt is voor het versturen van grote bestanden.
Outlook Plug-in
Om te voorkomen dat bestanden via een onveilig mailsysteem worden verstuurd kan de Outlook plug-in een bijlage versleuteld aanbieden door de bijlage te vervangen door een link in de mail en de bijlage automatisch klaar te zetten in de Cloud op de beveiligde servers.
Onbeperkte opslag
Bij Nomadesk kunt u onbeperkt opslaan. Er is geen datalimiet. Geen enkele andere provider biedt dit aan.
Centraal beheer
Door uw gebruikers Nomadesk aan te bieden voorkomt u een wildgroei van gebruik van allerlei externe oplossingen zoals Dropbox, Google Drive, etc. waar u geen enkele controle over heeft. Met alle risico’s van dien. Als iemand bij de organisatie weg gaat, weet u dan wat nog waar staat en wie daar toegang toe heeft? Door een oplossing te bieden die veilig is én de gehele lading dekt (veilig kunnen delen én toegang via verschillende apparaten), kunt u het gebruik van andere applicaties stoppen en verbieden. Door het centrale beheer binnen Nomadesk heeft u weer controle, kunt u toegang inzien en/of intrekken, kluizen verhuizen of verwijderen en rechten overnemen.
Wij zijn erg gecharmeerd van het product, de techniek die er achter zit, het gemak in het gebruik en de ondersteuning. De mensen van Nomadesk kennen hun product door en door, reageren snel en kennen onze markt goed. Dit resulteert in een snelle en adequate support.
De combinatie van een soort of van DropBox functionaliteit met een WeTransfer oplossing binnen een veilige omgeving is erg sterk.
Meer informatie? Kijk dan op: http://nmd.sk/7hjF4nRX
Het is mogelijk Nomadesk gratis 14 dagen te testen. Wij kunnen voor u een account aanmaken of ga naar http://nmd.sk/7hjF4nRX en klik op de knop: “Start 14 day Trial”.
Wilt u zien hoe een gedeelde Nomadesk map er uit ziet? Klik op deze link, geef uw email adres op en u heeft toegang tot de map: https://nmd.sk/RHLgW4o0